Yeni Medya Sosyolojisi Seminerleri son buldu Reviewed by Momizat on . Marmara Üniversitesi İletişim Fakultesi bünyesinde bulunan Marmara Medya Merkezi Stüdyosu, Yeni Medya Sosyolojisi Semineri'ni gerçekleştirmek üzere, Yardımcı Do Marmara Üniversitesi İletişim Fakultesi bünyesinde bulunan Marmara Medya Merkezi Stüdyosu, Yeni Medya Sosyolojisi Semineri'ni gerçekleştirmek üzere, Yardımcı Do Rating: 0
You Are Here: Home » KAMPÜS » EĞİTİM » Yeni Medya Sosyolojisi Seminerleri son buldu

Yeni Medya Sosyolojisi Seminerleri son buldu

Marmara Üniversitesi İletişim Fakultesi bünyesinde bulunan Marmara Medya Merkezi Stüdyosu, Yeni Medya Sosyolojisi Semineri’ni gerçekleştirmek üzere, Yardımcı Doçent Doktor Erkan Saka’yı ağırladı.

Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi’nde Master Programı’nda Yeni Medya Sosyolojisi dersi veren Profesör Doktor Filiz Aydoğan Boschele, son dersinde öğrencileriyle İstanbul Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi’nden Yrd. Doç. Dr. Erkan Saka’yı buluşturdu.Akademik eğitimini medya sosyolojisi ve antropolojisi üzerine yaptığını ifade eden Erkan Saka, kendisininde aktif bir yeni medya kullanıcısı olduğunu dile getirdi. Yeni medyanın geçmişten günümüze olan yolculuğunu sosyolojik açıdan değerlendirerek anlattığı seminerde, yeni medyanın onu heyecanlandırdığı yönlerini de dinleyenlerle paylaştı.

“Geleneksel hiyerarşi yeni medya için geçerli değil.”

Yeni medyada herkesin etkin olabileceğini, hatta belki 14 yaşındaki bir çocuğun yeni medya da daha etkili olabileceğine değinen Erkan Saka, yeni medyanın her kullanıcıyı üretici konumuna getirdiğini dolayısıyla da medya da bulunan hiyerarşiye son verdiğini ifade etti. Ama bu durumda eğitimli birey farkını “içerik üretmek” kısmında göstereceğini belirtti. Bunun sebebi olarak ise içerik üretme işleminin bilgi birikimi, deneyim ve eğitim seviyesi gerektiğini dile getirdi.
Dönemsel olarak genel üzerinde etkili trendlerin oluştuğuna ve günümüzün trendinin ise ‘yeni medya üzerinde etkin olmak’ olduğuna değinirken bu durumun yüzeysel çalışmalara sebebiyet verdiğini bunun önlenmesi için ise biraz işin içinde olunması gerektiğini ifade etti. Yeni medya teknolojilerinin birinci prensibinin yakınsama olduğunu ifade eden Saka, bu yakınsamanın yeni medya ile geleneksel/eski medya arasında olduğunu söyledi. Geleneksel medyanın yeni medyasız düşünülemeyeceğini, ve geleneksel medyanın kitlelere ulaşırken günümüz şartları gereğince yeni medyayı aracı olarak kullandığını belirtti. İlerleyen zamanlarda medya ve yeni medyanın entegrasyonu ile böyle bir ayrımın ortadan kalkacağını ve mobil iletişimin tahayyül edemeyeceğimiz noktalara ulaşacağını belirtirken, bu entegrasyon sürecinde mobilleşmenin de etkisine değindi.

“Yeni medya her kullanıcıyı ‘medya üreticisi’ haline getiriyor.”

Yeni medya teknolojisinde onu en çok heyecanlandıran olgunun toplumun her kesimde bulunan insanı medyada üretici konumuna getirmesi olduğunu ifade ederken, bu olgunun başka hiçbir medya türünde olmadığını belirtti. Geçmişte elinde gelişmiş imkanlar bulunmayan insanların “sıradan insanların” medyada aktif rol üstlenmesinin zorluğunu, kendi hayatından örneklerle açıklayan Saka, internetin nasıl bir dönüm noktası olduğunun altını çiziyor. İnternetin ilk zamanlarda bu rolü bu kadar üstlenmediğini ama günümüze baktığımızda farkında bile olmadan medya da üretici konumuna ulaşabildiğimizi ifade etti.

Medya da üretici konumuna gelmenin kolaylaşmasının güzelliğinin yanında, her üretilen ürünün bu güzelliğe sahip olamayacağını belirten Erkan Saka, bu durumunda büyük bir bilgi çöplüğüne sebep olacağını ifade etti. Ama bu durumun çok eleştirel karşılanmaması gerektiğini ve her üretilen ürünün beğenilmemesinin doğallığından bahsetti.
Özellikle iletişim öğrencilerinin, beğenilme kaygısından uzak bir şekilde medya üreticisi olmalarının ilk ödevleri olduğu ifade ederken, bunun içinde ilk adımın bir blog ‘a sahip olmaktan geçtiğini söyledi. Blog’u yönetirken istikrarın önemine değinen Saka, geleneksel medya kalıplarında düşünülmemesinin ve deneyim olarak bakılmasının gerekliliğini vurguladı.

“Yapısal dönüşüm”

Yeni medyanın oluştuğu günden itibaren hala devam eden oluşumunun belirli bir internet konseptinin bile oluşmasına izin vermeyen bu oluşum sürecini, Türkiye’nin matbaa gibi diğer medya mecralarına oranla çok daha hızlı yakaladığına dikkat çekti. Daha ilk internet fenomenleri arasında Türklerinde yer aldığını belirtirken, günümüzde de etkili bir şekilde bilinen Ekşi Sözlük’ün de 1997 yılında, daha internettin yeni olduğu yıllarda kurulduğunu ifade etti. Bu süreklilik halinde olan yapısal dönüşümün, ilk dönüm noktası olarak 2001 yılı ile başlayan blog kullanımının olduğuna dikkat çekti. Blog kullanımının öneminın sıradan insanı medya ortamına katmasını gösteren Saka, diğer bir dönüm noktası olarak 2010 yılında başlayan mobilleşme sürecini gösterdi.

“Birey yok sayılmadan kolektif bir üretim”

Yeni medyanın bir diğer özelliğinin ise imece usulu üretimin, yani anonim bir şekilde kitleye açık kolektif bir üretim yapısı olduğunu ifade etti. Bu duruma örnek olarak Wikipedia sitesini ve kullanılan anonim yazılımları örnek gösterdi. Diğer medya mecralarında bu üretim biçiminin görülmediğini sebebinin ise uygulanmasının zorlugundan kaynaklandığını sözlerine ekledi.
Akla gelebilecek her türlü konu ile ilgili kolaylıkların günümüzde medyada var olduğunu ifade eden Saka, şuan kolektif bir şekilde hazırladıkları Şeçim Takip Projesi’nden ve uygulanan lokasyon bazlı enformasyon yönteminden bahsetti. Açık kaynak yazılımın amacının kamu hizmeti ve öğrencilerinin kazandıkları pratik olduğunu belirtti.
Dinleyicilerin sorularının yanıtlanmasıyla devam eden konferans, Marmara Üniversitesi İletişim Fakultesi Dekanı Prof. Dr. Selma Ulus’un Fakülte adına Erkan Saka’ya verdiği teşkkür belgesi ve yaptığı konuşma ile sonlandı. Sürekli gelişmekte olan teknolojik buluşların, bir anlamda insanlığa hizmet olduğuna bir yandan da bu araçların insanlık için olumsuz durumları olduğuna değinen Prof. Dr. Selma Ulus amacın öneminin altını çizdi. Kendi hayatındaki medya araçlarından ve bu medya araçlarının zaman içinde değişen öneminden bahsetti.

Haber: Esra Pelin Güregen

Fotoğraf: Münire Karabulut, Tugay Çelik, Gizem Küçükmetin

About The Author

Number of Entries : 4923

Leave a Comment

Marmara Medya Merkezi; AA, İHA ve Reuters ile haber paylaşımı konusunda işbirliği içerisindedir. Yayınlanan haber ve görseller izinsiz kullanılamaz.

Scroll to top